PLASAMENTE LA PERSOANĂ/FAMILIE
Serviciul Management de Caz pentru Copil (SMCC), structura prin care se realizează coordonarea activităților de asistență socială în domeniul protecției copilului, asigură implementarea metodei managementului de caz pentru toți copiii aflați în evidența serviciului și, după caz, pentru care se stabilește o măsură de protecție specială la rude/familii/persoane, la asistent maternal sau în centrele rezidențiale pentru copii, din subordinea D.G.A.S.P.C. Argeș, în conformitate cu standardele minime obligatorii privind managementul de caz în domeniul protecţiei drepturilor copilului și standardelor minime de calitate pentru serviciile sociale aplicabile.
Plasamentul la o persoană sau familie se instituie conform Legii nr. 272/2004 privind protecția și promovarea drepturilor copilului, republicată și cu respectarea prevederilor Ordinului MMFPSPV nr. 1733/2015 privind aprobarea Procedurii de stabilire şi plată a alocaţiei lunare de plasament și este o măsură de protecție specială cu caracter temporar.
Persoana sau familia la care se dispune plasamentul trebuie să:
a) aibă domiciliul în România
b) să fie evaluată de către direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului în a cărei rază administrativ-teritorială se află domiciliul acesteia sau, după caz, de către un furnizor privat acreditat, cu privire la garanţiile morale şi condiţiile materiale pe care trebuie să le îndeplinească pentru a primi un copil în plasament.
Poate primi copii în plasament persoana sau familia ai cărei membrii au vârsta de minimum 18 ani, au capacitate deplină de exerciţiu și domiciliul în România şi care depun o cerere în acest sens la direcţia generală de asistenţă socială şi protecţia copilului judeţeană (…) în a cărei/cărui rază teritorială îşi are domiciliul sau reşedinţa. Persoana sau familia poate primi în plasament şi un copil care are domiciliul în altă unitate administrativ-teritorială, dacă interesul superior al copilului o impune.
Criterii avute în vedere la luarea deciziei plasamentului copilului, dacă acestea nu contravin interesului superior al copilului, sunt:
a) proximitatea domiciliului persoanei sau familiei faţă de locul din care provine copilul
b) necesitatea menţinerii fraţilor împreună şi facilitarea exercitării de către aceştia a dreptului de a menţine relaţii personale şi contacte directe cu părinţii, rudele, precum şi cu alte persoane faţă de care au dezvoltat legături de ataşament
c) necesitatea asigurării continuităţii frecventării cursurilor şcolare.
Nu poate primi copii în plasament persoana sau familia în care un membru se află în una dintre următoarele situaţii:
a) suferă de boli cronice, certificate de medicul de familie, care ar putea pune în pericol starea de sănătate a copilului;
b) a consimţit la adopţia propriului copil;
c) suferă de boli psihice, este dependentă de alcool, droguri sau alte substanţe psihotrope;
d) este decăzută din drepturile părinteşti prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă sau i-au fost interzise drepturile părinteşti ca pedeapsă complementară;
e) a suferit o condamnare prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, pentru săvârşirea cu intenţie a unor infracţiuni contra persoanei, infracţiuni care aduc atingere unor relaţii privind convieţuirea socială sau cele care aduc atingere înfăptuirii justiţiei;
f) are un copil care beneficiază sau a beneficiat de o măsură de protecţie specială pentru motive imputabile părinţilor, cum ar fi abuzul, neglijarea sau orice formă de violenţă exercitate asupra copilului, cerşetoria etc.;
g) locuieşte în fapt sau locuieşte şi gospodăreşte împreună cu părinţii copilului/copiilor pentru care urmează să se aplice măsura plasamentului, cu excepţia situaţiei în care mama este minoră, părinţii sunt persoane cu dizabilităţi sau suferă de boli psihice;
h) a fost asistent maternal şi i s-a retras atestatul din motive imputabile lui;
i) exercită temporar autoritatea părintească cu privire la persoana copilului, pe durata lipsei părinţilor, conform prevederilor art. 105 alin. (3) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Dosarul persoanei/familiei care solicită plasamentul unui copil cuprinde:
- cerere de evaluare, care cuprinde, în mod obligatoriu, motivele pentru care doreşte să se ocupe de creşterea şi îngrijirea copilului separat temporar de familia sa
- copii de pe actele de stare civilă ale solicitantului (C.N., C.I., Certificat de Căsătorie, Certificat de Deces, Livret de Familie, Sentinţă Civilă)
- o scurtă prezentare a persoanelor cu care locuieşte solicitantul, în care să se menţioneze numele, prenumele şi data naşterii acestora, precum şi, după caz, gradul lor de rudenie cu solicitantul
- adeverinţă eliberată de medicul de familie, care să prezinte o evaluare completă a stării de sănătate a solicitantului şi a persoanelor cu care locuieşte solicitantul
- aviz psihologic- pentru solicitanţi
- profilul psihologic al solicitantului /membrilor familiei - după caz
- certificat de cazier judiciar al solicitantului şi al persoanelor cu care acesta locuieşte
- copie şi original (pe care trebuie să-l prezinte pentru conformitate), de pe: titlul de proprietate, contractul de închiriere sau orice alt document care atestă dreptul de proprietate ori, după caz, folosinţă
- declaraţie pe propria răspundere că nu se află în situaţiile prevăzute de lege referitoare la persoanele care nu pot primi copii în plasament
- adeverinţă eliberată de medicul de familie care să prezinte o evaluare completă a stării de sănătate a solicitantului şi a persoanelor cu care acesta locuieşte
- anchetă socială detaliată din care să reiasă: situaţia economică, condiţiile de locuit, comportamentul social al acestora
- recomandări ale vecinilor/cunoscuţilor şi ale reprezentanţilor autorităţii publice locale de la domiciliul acestuia cu privire la comportamentul social al solicitantului
- adeverinţe de elev pentru copiii din familie şi profil psihologic/caracterizare
- adeverinţe de venit cu salariul şi funcţia /cupon pensie
- certificat de încadrare într-un grad de handicap – dacă este cazul
- contract cu familia - dacă este cazul
- planul de recuperare pentru copilul cu dizabilităţi
- certificat de expertiză şi orientare şcolară/profesională - dacă este cazul
Situația copiilor aflați în plasament este monitorizată periodic, iar persoanele/familiile de plasament trebuie să răspundă solicitărilor reprezentanților DGASPC Argeș privind realizarea obiectivelor propuse pentru copil, completarea dosarului cu diferite documente și furnizarea corectă a informațiilor cerute.
Documente care trebuie depuse periodic (o dată la 6 luni), la dosarul copilului, după instituirea plasamentului:
- adeverință de la școală;
- caracterizare psihopedagogică;
- adeverințe medicale;
- adeverințe de venituri;
- alte documente solicitate de managerul de caz.
Pentru fiecare copil faţă de care s-a luat măsura plasamentului la o familie, persoană, asistent maternal (…), în condiţiile legii, se acordă o alocaţie lunară de plasament, al cărui cuantum este reprezentat de multiplicarea indicatorului social de referinţă (ISR) cu 1,808. În prezent, alocaţia lunară de plasament este în cuantum de 1.194 lei/lună. Pentru copii cu dizabilități alocația de plasament este în cuantum de 1.791 lei/lună.
Persoana sau familia care a primit în plasament (…), în condiţiile legii, pe perioada în care asigură creşterea şi îngrijirea copilului, beneficiază suplimentar faţă de alocaţia lunară de plasament, de o indemnizaţie lunară de sprijin, în cuantum de 0,8 ISR. În prezent, indemnizaţia lunară de sprijin este în cuantum de 529 lei/lună. Asistentul maternal nu beneficiază de indemnizaţia lunară de sprijin.
Alocația se acordă de Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială Argeș, în baza unei cereri și a documentației depuse la sediul AJPIS Argeș, situat în mun. Pitești, B-dul I.C. Brătianu, nr. 38, jud. Argeș.