Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş
Municipiul Piteşti, Calea Drăgăşani, Nr. 8, judeţul Argeş
Telefon: 0248.271.131 ; Fax: 0248.271.220
E-mail: dgpdcarges@yahoo.com;
secretariat@protectiacopilului.cjarges.ro
Telefonul Copilului: 0248/119;
Echipa managerială:
Director general - Tatiana EFTIME
Director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul Protecţiei Copilului si Familiei- Iuliana MATEI
Director general adjunct care coordonează activitatea de asistență socială a persoanelor adulte cu handicap – Nina STROE
Director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul proiecte, adopții și secretariat comisii – Adela GOGOAŞE
Director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul economic și administrativ – Adriana BADEA
Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş este instituţia publică cu personalitate juridică aflată în subordinea Consiliului Județean Argeș cu scopul de a asigura aplicarea politicilor sociale în domeniul protecţiei copilului, familiei, persoanelor vârstnice, persoanelor cu dizabilităţi, precum şi altor persoane, grupuri sau comunităţi aflate în nevoie socială, cu rol în administrarea şi acordarea beneficiilor de asistenţă socială şi a serviciilor sociale.
În conformitate cu prevederile HG nr. 797/2017 pentru aprobarea regulamentelor-cadru de organizare şi funcţionare ale serviciilor publice de asistenţă socială şi a structurii orientative de personal, D.G.A.S.P.C. Argeş îndeplineşte atribuţii:
a) în domeniul protecţiei și promovării drepturilor copilului;
b) în domeniul prevenirii şi combaterii violenţei domestice;
c) în domeniul persoanelor adulte cu dizabilităţi
d) în domeniul protecţiei persoanelor vârstnice şi a altor persoane adulte aflate în situaţii de dificultate;
e) alte atribuţii.
Scurt istoric:
În anul 1997 a fost înfiinţată Direcţia Judeţeană pentru Protecţia Drepturilor Copilului Argeş, instituţie publică de interes judeţean, cu personalitate juridică, transformată, în anul 1999, în Direcţia Generală Judeţeană pentru Protecţia Drepturilor Copilului Argeş.
În anul 2003, Consiliul Judeţean Argeş a hotărât înfiinţarea Serviciului Public Judeţean de Asistenţă Socială Argeş, denumirea acestuia fiind schimbată, în anul 2004, în Direcţia Judeţeană de Asistenţă Socială Argeş.
Începând cu data de 01.01.2005, prin reorganizarea celor două direcţii, a fost înfiinţată Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş, instituţie publică, cu personalitate juridică, aflată în subordinea Consiliului Judeţean Argeş, cu un număr de 1594 posturi (114 în aparatul propriu, 250 asistenţi maternali profesionişti şi 1230 în unităţile subordonate).
Actuala Direcţie Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş a cunoscut, în decursul celor peste 25 de ani parcurşi de la înfiinţare, o amplă dezvoltare şi diversificare a serviciilor oferite beneficiarilor.
Astfel, în raport de nevoile identificate, au fost înfiinţate şi dezvoltate servicii sociale specializate şi diversificate, pentru diverse categorii de beneficiari: copii şi familii în dificultate, copii cu dizabilităţi, copii care au săvârșit fapte penale și nu răspund penal, persoane adulte cu handicap, persoane vârstnice, victime ale violenţei domestice, victime ale infracțiunilor etc., urmărindu-se acoperirea întregii arii teritoriale a judeţului Argeş.
Pentru prevenirea separării copilului de părinţii săi, precum şi pentru realizarea protecţiei speciale a copilului separat, temporar sau definitiv, de părinţii săi, au fost înfiinţate: servicii de zi, servicii de tip familial şi servicii de tip rezidenţial.
În anul 1997, odată cu înfiinţarea Direcţiei Judeţene pentru Protecţia Drepturilor Copilului Argeş, au fost preluate de la Inspectoratul Şcolar Judeţean Argeş şi Ministerul Sănătăţii, 9 centre de plasament, în care erau instituţionalizaţi un număr de 986 copii – cazuri sociale – copii clinic sănătoşi, cât şi un număr de 85 de cazuri de plasament familial.
Conştientizând importanţa pe care o deţin serviciile comunitare de protecţie a copilului, ca alternative durabile şi eficiente la îngrijirea de tip rezidenţial, cu rol în prevenirea abandonului şi instituţionalizării copiilor, în procesul de dezinstituţionalizare D.J.P.D.C. Argeş a promovat dreptul copilului de a fi îngrijit în familia naturală şi extinsă.
Scăderea treptată a numărului de copii institutionalizaţi s-a făcut în paralel cu diversificarea serviciilor destinate protecţiei copilului, precum şi informarea şi pregătirea continuă a personalului.
La preluare, instituţiile de protecţie a copilului funcţionau şi asigurau protecţia unui număr de 30 - 40 copii/dormitor, fără televizor în cameră, fără confortul şi strictul necesar fiecărui copil.
Într-o primă etapă au fost redimensionate aceste centre, astfel încât numărul copiilor institutionalizaţi să nu fie mai mare de 100 copii/centru, concomitent cu modularea dormitoarelor copiilor.
Au continuat activităţile prin care a fost înlocuită măsura de protecţie de tip rezidenţial prin alternative familiale, precum şi integrarea copilului în familia naturală/familia extinsă. Conceptul de îngrijire de "tip familial", în care au fost implicaţi asistenţi maternali profesionişti, a dus la crearea şi dezvoltarea reţelei de asistenţi maternali profesionişti.
În anul 2000 au fost preluate internatele celor 8 şcoli speciale din subordinea Inspectoratului Şcolar Judeţean Argeş şi a Inspectoratului Teritorial de Stat pentru Persoanele cu Handicap şi au fost înfiinţate 9 centre de plasament, în care erau instituţionalizaţi 972 copii cu diferite probleme speciale şi grade de handicap.
La data de 31.12.2000, în subordinea D.G.J.P.D.C. Argeş se aflau 16 centre de plasament care asigurau protecţie unui număr de 1608 copii şi un număr de 30 de asistenţi maternali profesionişti care asigurau îngrijirea unui număr de 32 de copii.
De asemenea, au continuat activităţile de reamenajare şi modulare a centrelor de plasament de tip rezidenţial clasic în module de tip familial, asigurând condiţii optime copiilor, au fost închise mai multe centre de plasament de tip vechi, au fost înfiinţate noi servicii şi a fost extinsă reţeaua de asistenţi maternali profesionişti, concomitent cu scăderea numărului de copii instituţionalizaţi.
Majoritatea centrelor pentru copii au fost reabilitate, în locul celor mari (de tip mamut) fiind create complexe de servicii ori case de tip familial.
În prezent, în subordinea DGASPC Argeș se mai află în restructurare un singur centru de tip clasic pentru copii (CSCD Câmpulung), care urmează să fie închis în cursul anului 2025, odată cu înființarea Complexului de Servicii Sociale (CSS) Câmpulung, care va avea în componență 2 case de tip familial, cu o capacitate de 12 locuri/casă, pentru 24 de beneficiari de măsură de protecţie specială în centrul de tip rezidențial din cadrul CSCD C-lung şi a unui centru de zi, cu o capacitate de 50 de locuri, în municipiul Câmpulung, judeţul Argeş, prin finalizarea proiectului "Complex de Servicii Sociale, Municipiul Câmpulung, Judeţul Argeş": Cod SMIS 130511, Contract de finanţare nr. 5689/22.06.2020; perioada de implementare 22.07.2020 – 31.12.2025.
Serviciile de tip rezidenţial pentru copii asigură condiţii de locuit de calitate, decente şi asemănătoare mediului familial, fiind modulate, amenajate şi mobilate adecvat nevoilor copiilor rezidenţi. Programele de intervenţie pentru sănătatea copiilor cu dizabilităţi includ activităţi individualizate de abilitare/reabilitare, ce au drept scop recuperarea sau compensarea dizabilităţii, în vederea reducerii limitărilor de activitate şi creşterii participării sociale.
De asemenea, s-a pus accentul pe serviciile acordate copiilor şi familiilor acestora, în scopul prevenirii instituţionalizării copiilor proveniţi din familii aflate în situaţii de risc, a prevenirii abandonului de copii, prin înfiinţarea unor centre de zi şi a unor centre de recuperare pentru copiii cu dizabilităţi, a unui centru maternal, a unor servicii de prevenire a abandonului de copii prin planning familial, a unui centru de evaluare şi primire în regim de urgenţă pentru copiii abuzaţi neglijaţi şi exploataţi, dar şi a unui centru de primire în regim de urgenţă a victimelor violenţei familiale.
În ceea ce priveşte asistenţa acordată persoanelor adulte cu dizabilităţi, majoritatea centrelor de tip rezidenţial vechi au fost restructurate, altele au fost modernizate şi s-a redus numărul de beneficiari, au fost create locuinţe protejate, a fost înfiinţat un centru de servicii de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu, dar şi o unitate de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice.
În prezent, în subordinea DGASPC Argeș, mai există un singur centru pentru persoane adulte cu dizabilităţi cu o capacitate de peste 50 de locuri, și anume, Centrul de Îngrijire prin Terapie Ocupaţională Tigveni (233 locuri) acesta fiind propus pentru închidere în cursul anului 2025, odată cu înființarea Complexului de Servicii pentru Persoane Adulte cu Dizabilități (CSPD) Ciofrângeni, care va avea în componență 4 Locuinţe Protejate şi un Centru de Zi, finanțat în cadrul POR 2014-2020, Apelul de proiecte POR 8/8.1/8.3/b/, Grup vulnerabil: persoane adulte cu dizabilităţi, Cod SMIS 120687, Contract de finanţare nr. 4123/08.04.2019; perioada de implementare: 08.04.2019-31.12.2024, prelungită, conform Notei OI privind modificarea Contractului de finanțare nr 4123/08.04.2019, Cod SMIS 120687 în baza Instrucțiunii AM POR nr 216/18.09.2024, până la data de 31.12.2025.
Pe lângă reabilitarea, modernizarea şi dotarea unităţilor de asistenţă socială şi de protecţie a copilului, s-a avut în vedere asigurarea furnizării unor servicii specializate de calitate, prin încadrarea cu personal de specialitate (asistenţi sociali, psihologi, educatori, logopezi, kinetoterapeuţi, ergoterapeuţi etc.) şi formarea continuă a acestora.
Începând cu data de 01.07.2024, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Argeș a fost reorganizată, iar prin Hotărârea nr. 200/01.07.2024, Consiliul Județean Argeș a aprobat Organigrama și Statul de funcții al aparatului propriu al DGASPC Argeș, precum și a Statelor de funcții ale unităților aflate în subordinea acesteia.
Situaţia actuală:
Resurse umane:
La data de 31.12.2024, Direcţia Generală de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului Argeş avea un număr total de 1247 angajaţi, dintre care:
-
- 349 în aparatul propriu, dintre care: 127 funcţionari publici; 21 personal contractual; 191 asistenţi maternali și 10 asistenți personali profesioniști;
- 476 angajaţi în centrele/complexele de servicii pentru copii;
- 422 angajaţi în centrele de îngrijire şi asistenţă/ centre de zi și recuperare pentru adulţi.
Servicii sociale:
La data de 31.12.2024 D.G.A.S.P.C. Argeş avea înfiinţate un număr de 82 de servicii sociale, și anume:
-
1. pentru copil şi familie:
- 30 servicii sociale de tip rezidenţial, dintre care:
- 17 centre sau apartamente de tip familial pentru copii aflaţi în dificultate;
- 8 centre/ case de tip familial pentru copii cu dizabilităţi;
- 1 centru de evaluare şi primire în regim de urgenţă pentru copilul abuzat, neglijat sau exploatat;
- 1 centru de primire în regim de urgenţă a victimelor violenţei domestice;
- 1 centru maternal .
- componenta „ Asistență maternală „
- 1 locuință protejată pentru victimele violenței domestice;
- 14 servicii de zi, din care:
- 4 centre/servicii de zi pentru prevenirea separării copilului de părinţii săi;
- 4 centre de zi de recuperare pentru copii/tineri cu dizabilităţi;
- 2 servicii de consiliere şi sprijin pentru părinti şi copii;
- 1 serviciu de pregătire şi sprijinire a integrării/reintegrării copilului în familie;
- 1 serviciu pentru orientarea, supravegherea și sprijinirea reintegrării sociale a copilului care săvârșește fapte penale și nu răspunde penal;
- 1 serviciu de prevenire a abandonului prin planning familial;
- 1 serviciu de consiliere,de monitorizare și asistenţă a femeii gravide.
2. pentru persoane adulte cu dizabilități și vârstnici:
- 32 servicii sociale de tip rezidenţial pentru adulţi (CIA, CAbR, LMP);
- 4 centre de zi pentru persoane adulte cu handicap;
- 1 serviciu de recuperare neuromotorie de tip ambulatoriu
- 1 unitate de îngrijire la domiciliu a persoanelor vârstnice;
ACTUALA STRUCTURĂ A SERVICIILOR SOCIALE ALE DIRECŢIEI GENERALE DE ASISTENŢĂ SOCIALĂ ŞI PROTECŢIA COPILULUI ARGEŞ
APARATUL PROPRIU:
Managementul superior este asigurat de către:
- director general al D.G.A.S.P.C. Argeş;
- director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul protecţiei copilului;
- director general care coordonează activitatea de asistență socială a persoanelor adulte cu handicap;
- director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul proiecte, adopții și secretariat comisii;
- director general adjunct care coordonează activitatea în domeniul economic și administrativ;
Servicii/compartimente funcţionale:
- Serviciul de evaluare complexă a copilului cu dizabilităţi;
- Serviciul de evaluare complexă a persoanelor adulte cu handicap;
- Serviciul evidenţă şi plată prestaţii sociale;
- Serviciul de intervenţie în situaţii de abuz, neglijare, trafic, migraţie, repatrieri şi telefonul copilului;
- Serviciul management de caz pentru copil;
- Serviciul Monitorizare și Management de Caz pentru Adulți ( cu Compartimentul monitorizare, analiză statistică, indicatori asistență socială și incluziune socială, și Compartimentul management de caz pentru adulți și monitorizare servicii sociale și componenta asistenți personali profesioniști)
- Serviciul financiar contabil şi buget;
- Serviciul strategii, programe,proiecte și adopții (cu Compartimentul strategii, programe, proiecte și relația cu organizațiile neguvernamentale, și Compartimentul adopție și postadopție);
- Serviciul resurse umane, registratură și relații cu publicul (cu Compartimentul resurse umane, și Compartimentul comunicare, registratură și relații cu publicul);
- Serviciul juridic și managementul calității serviciilor sociale (cu Compartimentul juridic contencios, precum și Compartimentul managementul calității serviciilor sociale și control intern);
- Serviciul Secretariatul comisiei pentru protecția copilului și al comisiei de evaluare a persoanelor adulte cu handicap;
- Serviciul administrativ, patrimoniu, tehnic, aprovizionare, PSI și SSM (cu Compartimentul administrativ, patrimoniu, tehnic, aprovizionare, și Compartimentul PSI și SSM);
- Compartimentul achiziţii publice şi urmărire contracte;
- Compartimentul coordonare PFAM;
- Compartimentul planning familial;
- Compartimentul de evaluare a copilului care săvârşeşte fapte penale şi nu răspunde penal;
- Compartimentul prevenire marginalizare socială și locuire incluzivă;
- Compartimentul violenţă domestică;
- Compartimentul pentru sprijinirea victimelor infracțiunilor;
- Compartimentul control intern managerial
Unități subordonate:
A. În domeniul protecției copilului și familiei:
-
Complexul de Servicii pentru Copii cu Handicap Trivale – Pitești;
-
Complexul de Servicii pentru Copilul în Dificultate Câmpulung;
-
Complexul de Servicii Comunitare pentru Copilul cu Dizabilități Câmpulung;
-
Centrul de Zi pentru Copii/Tineri cu Dizabilități " Șanse Egale " Domnești;
B. În domeniul protecției persoanelor adulte:
-
Complexul de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități Bascovele;
-
Complexul de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități Vulturești;
-
Complexul de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități Pitești;
-
Complexul de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități Băbana;
-
Complexul de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități Bârseștii de Jos;
-
Complexul de Servicii pentru Persoane cu Dizabilități Bălilești;
-
Centrul Respiro pentru Persoane Adulte cu Dizabilități Ștefănești;
-
Unitatea de Îngrijire la Domiciliu a Persoanelor Vârstnice „ Alături de Tine „ Pitești;
-
Căminul pentru Persoane Vârstnice Mozăceni (aflat în coordonarea metodologică a DGASPC Argeș).
- 30 servicii sociale de tip rezidenţial, dintre care: